keskiviikko 12. kesäkuuta 2013

James P. Womack & Daniel T. Jones - Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, 2nd Ed

Lisää lean-ajattelua. Innostavaa materiaalia vieläkin. Leania on esitelty täällä jo aiemmin (Running Lean ja The Phoenix Project/The Goal), joten tällä kertaa laitan lähinnä ylös muistiinpanoja juuri tästä kirjasta.


TÄRPPEJÄ

Arvon määrittely: vain lopullinen asiakas määrittelee arvon. Arvo tulisi määritellä erikseen kullekin tuotteelle tai palvelulle, jota kuluttaja on valmis tarjotulla hinnalla ostamaan. Toiminnan yleisestä arvokkuudesta puhuminen on siis pelkkää lätinää. Arvo on kiinnitettävä johonkin konkreettiseen. Asiakaslähtöisen ajattelun äärimmäinen ja armoton muoto.

Kokonaisuuden hoikkuus: pelkästään yhden prosessiin hoikentaminen ei vielä auta juuri mitään, jos koko muu organisaatio pursuaa mudaa. Jos tilauksen ja tuotteen valmistamisen välillä homma seisoo jonoissa kaksi kuukautta, ei itse valmistusvaiheen nopeudesta ja tehokkuudesta ole lopulta mitään kovin suurta iloa. Tämä koskee jo esimerkiksi tuotteen suunnittelua. Tuote pitää suunnitella siten, että se on valmistettavissa ja markkinoitavissa sutjakkaasti.

Jos insinöörit pääsevät suunnittelemaan pelkästään teknisillä perusteilla laitteen, jonka valmistamiseen tarvitaan painotonta tilaa ja absoluuttisen nollapisteen lämpötiloja, ei se luultavimmin ole markkinointikelpoinen tuote: hinta hujahtaa kestämättömälle tasolle eksoottisten valmistusmenetelmien ja tuotantokustannusten vuoksi.

Lean vaatii joustavuutta: cross-training ja monipuoliset työtehtävät ovat välttämätön osa leania toimintaa. Omiin lokeroihinsa poteroituminen ja tiukka ja joustamaton työnjako ei yksinkertaisesti toimi, jos tarkoituksena on saada aikaan joustava organisaatio ja joustavat työtavat. Työntekijöiden on osattava ja oltava valmiita vaihtamaan nopeasti työkaluja ja joustamaan työtehtävissä ympäri organisaation.

Lean vaatii henkilöstöhallintaa: kun jostain organisaatiosta aletaan tehdä tosissaan leania, ovat henkilöstökysymykset avainasemassa. Kun tehokkuus paranee, voi kiusaus irtisanoa "tarpeettomia" ihmisiä olla suuri. Tämä taas saa lean-ajattelun näyttämään sieluttomalta riistolta, jossa puolet väestä irtisanotaan ja loput komennetaan tekemään töitä kaksi kertaa kovempaa. Yleisenä ohjeena kirjassa kerrottiin, että pakkopakollisten irtisanomisien jälkeen lopuille työntekijöille luvataan, että lisää irtisanomisia ei enää tehdä. Tästä myös on pidettävä kiinni.

Välihuomio: kerta toisensa jälkeen ilahduttaa, miten huolettomasti amerikkalaisessa kirjallisuudessa suhtaudutaan irtisanomisiin. Kotimaisissa uutisissa kaikki irtisanomiset liittyvät aina YT-neuvotteluihin ja niistä tehdään suurta draamaa ja esitellään sieluttomana riistona. Todellisuudessa irtisanominenkin on vain yksi normaali väline organisaatiokehityksen työkalupakissa, vaikkakin toki sieltä ehdottomasti raskaimmasta päästä.

Kaksi askelta eteenpäin, yksi taaksepäin: Leaniksi ryhtyminen ei ole helppoa ja takapakkia tulee varmasti. Tämän takia johdon on oltava sitoutunut lean-projektiin. Takapakkia ja virheitä tulee varmasti. Kysymys on vain niistä selviytymisestä ja sinnikkyydestä.

Poka-yoke: Prosessin osa, joka automaattisesti vähentää virheitä. Esimerkiksi laitetta kasattaessa tarjolla on vain yksi kappale kaikkia tarvittavia osia. Jos laite on "valmis", mutta laarissa on vielä yksi osa jäljellä, silloin jossain on selvästi tapahtunut virhe ja sitä osataan alkaa etsiä.

Muutosagentti on välttämätön: Vanha tuttu fakta, että todelliseen muutokseen tarvitaan aina jokin ulkopuolinen tekijä. Lean-ajatteluun siirtymisessä tarvitaan joku, jolla on näkemys, taitamus ja valta toteuttaa muutos. Lisäksi useimmiten tarvitaan joku kriisi, joka pakottaa tekemään muutoksia. Pakottava tarve tehdä muutoksia puuttuu ilman kriisiä ja ja kaksi askelta eteenpäin, yksi taaksepäin -pettymykset vesittävät lean-muutoksen luultavasti nopeasti.

Kirjassa mainitaan vinkkinä, että rohkea johtaja voi luoda itse oman kriisinsä. Esimerkiksi tuotteiden hintojen painaminen (nykyisellä tasolla) kestämättömän alas voi pakottaa organisaation uudistumaan ja tehostamaan toimintaansa.

Ole valmis tehokkuuden kasvamiseen: Jos lean-muutos onnistuu, tehokkuus kasvaa mielettömästi. Tämän jälkeen organisaatiossa jää jäljelle paljon löysää työvoimaan. Porukkaa, jonka työt tulevat jo tehdyksi muutenkin. Tähän on oltava valmis. Jotain tekemistä tälle porukalle on löydyttävä (ks. Lean vaatii henkilöstöhallintaa). Yksi perinteinen sijoituspaikka on lean-kehityskeskus. Ylimääräiseksi jäänyt porukka sijoitetaankin kehitystehtäviin odottamaan kysynnän kasvamista, jolloin heidän varsinaista työpanostaan taas tarvitaan.

Ulkoistamisen hintaa ei ole yksinkertaista laskea: Tuotannon siirtäminen Somaliaan ei välttämättä ole lainkaan niin hyvä idea kuin mitä aluksi näyttää. Työvoimakustannuksien lisäksi huomioon otettavaa overheadia löytyy lean-ajattelun kautta tuhottoman paljon lisää. Kirjassa on erittäin vaikuttava lista näitä, kannattaa katsoa. Lyhyesti ainakin:

  • Lisääntynyt inventaario kuljetuksessa
  • Lisääntynyt inventaario saatavuuden varmistamiseksi
  • Pikarahtien (joita kuitenkin sitten tarvitaan) kustannukset
  • Alihankkijan töppäilyjen korjailu
  • Alihankkijan mahdollisuus siirtyä itse alalle
  • Kilpailijoiden mahdollisuus siirtää tuotanto perässä = haettu kilpailuetu menetetty 
  • Alihankinnan valvominen, suomalaisten insinöörien lennättäminen Kuubaan, jne.
  • Yrityskulttuurien yhteensovittaminen, lahjukset paikallisille viranomaisille, yms.
  • Etukäteen (pitkien kuljetusmatkojen takia) tilattujen tuotteiden hävikki: "Ei näitä oikeasti tarvittukaan."
  • Valuuttariskit
  • Poliittiset riskit (kansallistaminen, kauppasaarrot, jne.)

Yleisesti hyvä ja innostava paketti kokonaisuudessaan. Myös viihdyttävää luettavaa. Lean-sankarit ja teatraaliset japanialaiset käyvät mellastamassa yrityksissä, pelottelevat johtoporrasta ja sen jälkeen käärivät hihat ja pelastavat tilanteen. Melkoisia cowboyta.


P.S. Kirjaa lukiessa oli harvinaisen ilahduttavaa tajuta, että on käytännössä kehittänyt leania toimistoa viimeisen vuoden verran. Vaikutukset tehokkuuden suhteen ovat myös olleet Lean Thinking -kirjan lupaaman suuntaisia. Nyt vain sai taas lisää työkaluja ja "virallisia" nimiä asioille ja lähtökohdille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti