maanantai 29. lokakuuta 2012

Tony J. Watson - Organising and Managing Work: Organisational, managerial and strategic behaviour in theory and practice

Syliin putosi melkoinen pino Kauppakorkeakoulun vanhoja oppikirjoja, joita olen tässä tutkaillut. Valittu hyllystä näyttävyyden ja nimen perusteella. Ensimmäisenä tuli luettua Tony J. Watsonin Organising and Managing Work, vuodelta 2002. Takakannen mukaan innovatiivinen uusi lähestymistapa johtamiseen, jossa käytäntö ja teoria yhdistyvät raikkaasti tms.

keskiviikko 26. syyskuuta 2012

John A. Goodman - Strategic Customer Service: Managing the Customer Experience to Increase Positive Word of Mouth, Build Loyalty, and Maximize Profits

John A. Goodmanin nimihirviökirja. Hankittu Amazonin Kindle Storesta suositteluiden perusteella. Erinomainen tapaus kyllä olikin. Harvinaisen vakuuttavaa argumentaatiota ja hämmentävän oleellisen kuuloisia huomioita. Käyttökelpoista materiaalia. Joku on tutkinut asiaa todella paljon ja sen jälkeen ajatellut homman muiden puolesta ja antaa jopa valmiita argumentteja, miten yrittää ottaa hyviä oppeja käyttöön omassa organisaatiossa.

Kovasti paljon hintansa väärti. Kindleen tuli näköjään tehtyä 31 sivua muistiinpanoja ja alleviivauksia kirjasta. Katsotaan kauanko näitä pitää ruotia auki.

maanantai 30. heinäkuuta 2012

Thomas DeMarco & Timothy Lister: Peopleware

Peopleware on näitä tietotyön johtamisen ja projektihallinnan isoja klassikoita. Eikä kyllä syyttä. Todella erinomaista tavaraa koko kirjan täydeltä. Kirjoitettukin vielä hyvin.

sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Harvard Business Review: October 2011

Janne Peltola suosittelee -sarjan toinen osa.

Paljon materiaalia johtajuudesta, joista osan tällä erää kuitenkin jätän käsittelemättä tarkemmin. Ison firman toimitusjohtajan valitseminen ei vielä välttämättä ole niitä ajankohtaisempia aiheita itselle, vaikka pitkähkössä artikkelissa ihan mielenkiintoisia huomioita pitkäjänteisestä ihmisiin panostamisesta olikin. Sen sijaan hyvistä työntekijöistä löytyi hyödyllisen oloisia artikkeleita: kuinka yritys voi pitää kiinni lahjakkuuksista ja kuinka työntekijä itse voi luoda itsestään korvaamattoman. Sokerina pohjalla artikkeli vähärasvaisista (lean, oma suomennos) menetelmistä töiden järjestämiseen.

perjantai 29. kesäkuuta 2012

Peter F. Drucker - Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen

Peter Druckerin kirja Voittoa tavoittelemattoman organisaation johtaminen on kovasti hyvän oloinen perusteos johtajuudesta ja organisaation kehittämisestä. Meininki on yleisesti varsin amerikkalaista ja paikallisten vapaaehtoisorganisaatioiden arki suomalaiselle lukijalle välillä aika todella vieraan kuuloista.